تفکیک زباله در کشورهای مختلف/تصاویر

در بیشتر فعالیت‌های انسانی مقادیر قابل توجهی از انواع زباله‌ها و مواد زائد تولید می‌شوند و اکنون که جمعیت زمین افزایش چشمگیری پیدا کرده بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد که تمام این زباله‌ها به روشی صحیح مدیریت، بازیافت و یا معدوم شوند.به گفته کارشناسان در صورتی که روش مناسبی برای مدیریت زباله‌ها اتخاذ نشود خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کنیم حتی فضای اطراف خانه‌هایمان به محلی برای انباشت زباله‌ها تبدیل می‌شود و از این رو بازیافت و استفاده مجدد از زباله‌ها در بسیاری از کشورها به شدت مورد توجه قرار گرفته و به یکی از موضوعات مهم در بحث کنترل پاکیزگی شهرها تبدیل شده است.به طور مثال، اگر یک ظرف پلاستیکی با زباله‌های دیگر ترکیب شود دیگر قابل بازیافت نبوده و امکان استفاده مجدد از آن از بین می‌رود. بنابراین با جداسازی صحیح زباله‌ها در منزل، برخی از زباله‌های خاص را می‌توان بازیافت کرد و به شکلی جدید مورد استفاده قرار داد.
برای این منظور در بسیاری از کشورها و مناطق شهری سطل‌های مخصوص تفکیک زباله‌ در نظر گرفته شده‌اند که زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت در ظروف مجزای مخصوص جمع‌آوری زباله جداسازی می‌شوند اما با وجود این اقدامات هنوز در بسیار از کشورها و حتی شهرهای بزرگ مردم توجه چندانی به این نکته مهم برای حفظ پاکیزگی محل زندگی و سلامت خود ندارند و به همین دلیل بدون فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع‌رسانی عمومی دستیابی به نتیجه مطلوب در این زمینه امکان‌پذیر نخواهد بود.
پرتغال
برای نمونه در پرتغال سط‌ل‌های مخصوص تفکیک زباله در نظر گرفته شده اما یک عکاس آماتور که تصاویری از وضعیت جمع‌آوری زباله‌ها در چندین شهر تهیه کرده می‌گوید: بیشتر مردم پرتغال از این سطل‌ها استفاده نمی‌کنند که دلایل آن عدم وجود تعداد کافی این سطل‌ها و یا ناآگاهی مردم از اهمیت استفاده از آنها است.
ایرلند
در ایرلند سطل‌های تفکیک زباله حاوی چهار مخزن طراحی شده که روی هر یک تصویر نوع زباله‌ای که باید داخل آن ریخته شود، نشان‌ داده شده است.
استرالیا
در استرالیا دو سطل زباله برای تفکیک زباله‌های‌ تر از زباله‌های خشک و قابل بازیافت در نظر گرفته شده اما با این حال به گونه‌ای طراحی شده که تمام انواع زباله‌های قابل بازیافت در یک مخزن ریخته می‌شوند.
اوساکا ژاپن
در ژاپن ورودی سطل‌های زباله متناسب با نوع زباله طراحی شده و لازم نیست هنگام جداسازی پسماندها دقت زیادی صورت گیرد.
نیوکاسل انگلیس
در شهر «نیوکاسل آپون تاین» در شمال شرق انگلیس نیز مخزن‌های تفکیک زباله با رنگ‌آمیزی و شکل‌های دقیق طراحی شده که این شیوه طراحی در جذب افراد در استفاده از آنها بسیار موثر بوده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی تری‌هوگر، در این گزارش تصاویری از سیستم تفکیک زباله‌ در چند کشور مختلف ارائه شده که نشان می‌دهد مسئولان شهری تلاش کرده‌اند با طراحی‌های خاص برای جلب توجه مردم آنها را نسبت به رعایت این فرهنگ مهم و ضروری ترغیب کنند.

پرتغال
 
ایرلند
 
استرالیا
 
اوساکا ژاپن
 
نیوکاسل آپون تاین انگلیس
 
آلمان

 

آلمان

 

اوهایو آمریکا

 

شانگهای چین

 

توکیو ژاپن

 

مصر

 

جمهوری چک

 

بوداپست مجارستان

 

فرانسه
 
آرژانتین